Töissä Kotipalvelu Aurassa – Uratarinoita

Jätä soittopyyntö niin jutellaan lisää!

Lähihoitajan jatkuva kiire vaihtui rauhallisiin kohtaamisiin asiakkaiden koteja siivotessa

Kun vanhainkodissa työskennellyt lähihoitaja Kaisa Nummelin siirtyi kotisiivoukseen, kiire ja jatkuva paine vaihtuivat rauhallisiin kohtaamisiin ja ylpeyteen omasta kätten jäljestä. Asiakkaiden aito kiitollisuus ja arvostus ovat työn suola, samoin kuin kolmivuorotyön vaihtuminen päivätyöksi.

Kotisiivooja Katja Lintunen kertoo siivojan työn hyvistä puolista.
Kotisiivooja Katja Lintunen kertoo siivojan työn hyvistä puolista.

Vanhainkodissa työskennellessään Kaisa Nummelin harmitteli usein sitä, ettei asiakkaiden kohtaamiseen jäänyt juuri aikaa rankan työpäivän lomassa. Myös oma elämän rytmi kärsi kuormittavasta kolmivuorotyöstä, hän halusi muutosta. Kotipalvelu Aurassa aloittaessaan Kaisa huomasi nopeasti, miten paljon hänen lähihoitajan työssä arvostamiaan puolia löytyi myös siivoojan ammatista.

– Tällä työllä on valtava sosiaalinen merkitys, ikäihmisille etenkin! Moni ei edes hoksaa työmme ennaltaehkäiseviä vaikutuksia, lähihoitajana vanhusten kuntoutuksen parissa työskennellyt Kaisa kertoo. 

Siivooja voi tuoda paljon merkityksellisyyttä vanhuksen päivään, mutta usein myös mahdollistaa sen, että vanhus voi asua kotonaan pidempään. Kaisan mukaan työn merkityksellisyys sekä itselle että asiakkaalle on yksi ammatin palkitsevimpia puolia. 

Postityö vaihtui joustavaan siivoustyöhön 

Postilla yhdeksän vuotta työskennellyt Katja Lintunen halusi muutosta ja törmäsi kotisiivousalan yritykseen. Ennakkoluulot siivousalaa kohtaan osoittautuivat aivan vääriksi, kun hän aloitti työt Kotipalvelu Aurassa.

– Ennen hakemista ajattelin, että työ on varmaan tosi rankkaa fyysisesti. Kuvittelin sellaisia valtavia mattovuoria, joita raahaan päivät pitkät tamppaustelineille. Se ennakkoluulo osoittautui heti kättelyssä vääräksi, Katja naurahtaa. 

Vaikka jalkojen päällä ollaan paljon, päivät hujahtavat ohi, kun saa ihastella omaa kätten jälkeä. Se mikä Katjan yllätti eniten, oli valtava arvostus, jota siivooja kokee asiakkaiden suunnalta. Kolmen Auralaisena vietetyn vuoden aikana asiakkaista on tullut läheisiä.

Ennakkoluulot siivousalaa kohtaan osoittautuivat aivan vääriksi, kun Katja Lintunen hän aloitti siivoustyöt Kotipalvelu Aurassa.
Ennakkoluulot siivousalaa kohtaan osoittautuivat aivan vääriksi, kun Katja Lintunen aloitti siivoustyöt Kotipalvelu Aurassa.

Ammatin arvostus yllätti 

Kotipalvelu Aurassa liikkuvan työn siirtymiin ja asiakkaiden kohtaamiseen varataan aina työaikaa, kohtaamiset ovat tärkeitä niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Vaivaa nähdään, jotta kodin lisäksi myös asiakas ja hänen toiveensa tunnetaan.

– Se on hankala selittää miltä tuntuu, kun huomaa, että joku ilahtuu niin silmin nähden siitä, että olet tullut. Vanhusten kanssa varsinkin saa usein jäädä kahvittelemaan ja vaihtamaan kuulumiset, Katja kertoo. 

– Kerran eräs asiakas antoi minulle eväät mukaan, kun en kerennyt sillä kertaa jäämään kahville. 

Jokaisella Auralaisella on omat vakioasiakkaansa, joiden kanssa muodostuu omat yksilölliset siteet ja toimintatavat. Joskus asiakas jää kotiin juttelemaan, joskus taas lähtee ulos siivouksen ajaksi.

– Jos asiakas jää juttelemaan tai tarjoaa kahvit, niin sitten jutustellaan. Jos taas asiakas lähtee ulos, olen siihenkin tyytyväinen. Silloin ajattelen, että minä olen ehkä tänään ollut motivaationa sille, että vanhus lähtee reippailemaan tai lapsiperhe viettää yhdessä aikaa puistossa, kertoo jo kuudetta vuottaan siivoojana aloittava Kaisa.

Katja Lintunen on elementissään kun siivoaa asiakkaidensa koteja.
Katja on elementissään kun siivoaa asiakkaidensa koteja.

Paikallinen perheyritys – asenne ratkaisee

Liedossa vuonna 2008 perustettu Kotipalvelu Aura toimii nykyään Turussa ja kaikissa sen lähikunnissa. Monet yrityksen työntekijöistä ovat pitkäaikaisia, sillä vaihtuvuus on vähäistä.

Pienessä perheyrityksessä pidetään huolta työntekijästä ja pyritään joustamaan niin, että jokainen tekijä saisi todellisen hyödyn työskentelystä yrityksessä. Työn joustavuus on yksi sen monista hyvistä puolista.

– Meille on ollut aina tosi tärkeää, että työntekijämme voivat hyvin ja ovat tyytyväisiä. He ovat meidän käyntikorttimme kentällä, kertoo yrittäjä Jouni Sonck

Kotipalvelu Auran työntekijöillä on vaihtelevia koulutus- ja työtaustoja, yksi asia heitä kuitenkin yhdistää, nimittäin positiivinen asenne. 

– Meillä ei ole koskaan ollut merkitystä mikä tekijän tausta on, enemmän meitä kiinnostaa millainen tyyppi hän on, Jouni kertoo. Hän lisää, että ensimmäiset viikot uusi tekijä saa aina tiivistä perehdytystä, joten työn kyllä oppii tekemällä. 

Tällä hetkellä Kotipalvelu Aura hakee uutta työntekijää riveihinsä. Myös avoimet hakemukset luetaan aina huolellisesti läpi!